هموکروماتیس یا هموکروماتوزیس | آزمایش ژنتیک اصفهان

هموکروماتیس یا هموکروماتوزیس چیست؟

هموکروماتیس یا هموکروماتوزیس : وقتی بدن آهن بیش از اندازه ایی از غذا و منابع دیگر مثل ویتامین هایی که حاوی آهن هستند ، جذب کند هموکروماتیس رخ می دهد . این بیماری یک بیماری اتوزومال مغلوب است که با افزایش بار آهن در کبد ،قلب،مفاصل و بیماری اندوکرین تظاهر می کند.برای تشخیص این بیماری اندازگیری سطح سرمی آهن و فریتین کمک کننده است.در صورتی که اشباع ترانسفرین بیش از ۴۵% باشد توصیه به انجام بررسی ژنوتیپ HFE می شود و اگر تست ژنوتیپ مثبت باشد بیوبسی از کبد انجام می گیرد(به خصوص در افراد مسن تر از ۴۰سال.)

بیماری هموکروماتوزیس یا سرریز و زیادی آهن در خون، نوعی اختلال ارثی است. فرد مبتلا به این اختلال، توانایی دفع آهن اضافی موجود در بدنش را از دست می‌دهد. آهن اضافی به‌جای آنکه دفع شود، در برخی ارگان‌های بدن ذخیره می‌شود (معمولا در کبد، قلب و لوزالمعده) و به‌مرورزمان به آنها آسیب می‌رساند: آسیبی که می‌تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد و سبب ابتلا به بیماریهایی چون دیابت شود. در ادامه مطلبی که پیش رو دارید، علت اصلی ابتلا به بیماری هموکروماتوزیس در اختیارتان خواهیم گذاشت

افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا به هموکروماتوز ارثی هستند به خصوص برادر یا خواهر ،علائم بیماری را با احتمال بیشتری بروز می دهند.این قبیل افراد در رابطه با انجام ژنوتیپ باید مورد مشاوره قرار گیرند و همراه با آن به عنوان قسمتی از بیماریابی،آزمایشات بیشتری جهت تشخیص بیماری انجام دهند.

هموکروماتیس یا هموکروماتوزیس | آزمایش ژنتیک اصفهان

دلایل هموکروماتوزیس چیست؟

بروز هموکروماتیس دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد در آمریکا معمولا این بیماری از ناهنجاریهای ژ‍نتیکی به وجود می آید . فردی که ژ‍ن ناقص و معیوب را از والدین به ارث می برد بیشتر احتمال می رود که به آن دچار شود .

نواقص ژ‍نتیکی در بدو تولد بوجود می آید اما نشانه ها و علایم آن به مرور در دوران جوانی و بزرگسالی ظاهر می شود . چون هر فردی ژ‍ن ها را از پدر و مادرش به ارث می برد به آن هموکروماتیس ارثی می گویند .

  •  اکثر موارد هموکروماتوزیس، ژنتیکی می باشد
  •  اختلالات خونی
  •  هپاتیت مزمن که باعث افزایش مقدار جذب آهن می شود.
  •  مصرف بیش از اندازه آهن (بیشتر به شکل مکمل)

برای کاهش سطح آهن خون بیمار، معمولا از حجامت استفاده می شود. حجامت به سادگی خون را از بدن بیرون می برد.

علت اصلی ابتلا به بیماری هموکروماتوزیس چیست؟

در حالت عادی و در کسانی که به این بیماری مبتلا نیستند، روده‌ها میزان آهن جذب‌شده از خوراکی ها و نوشیدنی‌ها را کنترل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند آهن موجود در بدن بیشتر یا کمتر از حدی شود که برای کارکرد مناسب ارگان‌ها ضروری است؛ اما کسانی که به بیماری هموکروماتوزیس مبتلا هستند، ازاین‌حیث به مشکل برمی‌خورند و توانایی دفع آهن اضافی را از دست می‌دهند.

این بیماری انواع مختلفی دارد. مجموعه این اختلال‌ها با اصطلاح اختلال‌های سرریز آهن خون شناخته می‌شوند. در ادامه انواع مختلف این بیماری را معرفی می‌کنیم و خواهیم دید که علت اصلی ابتلا به هریک چیست.

 


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده صفحه اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

سرطان پروستات و انواع آن

درمان سرطان پروستات

علایم شایع فیبروز کیستیک

تشخیص و درمان بیماری فیبروز کیستیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *