چه مراقبتهایی بعد از سقط جنین انجام دهیم؟ | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

مراقبتهای بعد از سقط جنین

مراقبتهای بعد از سقط جنین در اندوه مادران می توانند به آن ها کمک کند تا دوام بیاورند و برای بارداری مجدد آماده شوند. بدن پس از سقط جنین به سرعت بهبود می یابد. معمولاً خانم ها در طی دو تا چهار هفته پس از سقط جنین، تخمک گذاری می کند. بعد از دو هفته تخمک گذاری دوره قاعدگی عادی در خانم ها شروع میشود.

در صورت وجود علائم سقط جنین، پزشک با معاینه لگن، سونوگرافی و آزمایش خون، سقط جنین را تشخیص میدهد. هدف اصلی مراقبت و درمان در زمان سقط و دوران پس از آن، جلوگیری از خونریزی و عفونت است. در بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان میتوان علت سقط را بررسی کرد. اگر تمام بافت‌ های مربوط به حاملگی دفع نشود، سقط جنین ناقص رخ میدهد که در این حالت برای جلوگیری از خونریزی و عفونت، نیاز به درمان خواهید داشت.

(شفاف سازی) توجه : آزمایشگاه ژنتیک ژن آزما به هیچ وجه انجام هیچ یک از روش های غیرقانونی سقط جنین را توصیه نمیکند و این مطلب صرفا در جهت افزایش آگاهی عموم مردم و پاسخ به سوالات آنها نوشته شده است. اگر شما قصد دارید به صورت عمدی جنین خود را سقط کنید باید بدانید که سقط جنین با هر وسیله و روشی که انجام شود سقط جنین با داروهای گیاهی و یا سایر داروهای شیمیایی غیر قانونی است و از نظر اخلاقی صحیح نیست. برا اطلاع از روش های قانونی سقط و مجازات روش های غیر قانونی آن بر روش لینک کلیک کنید.

برای خارج کردن بافت‌ های باقی‌ مانده معمولاً از سه روش زیر استفاده میشود:

انتظار و تحت نظر گرفتن مادر:

در این روش هفت تا ۱۴ روز صبر میکنند تا جنین سقط‌ شده به شکل طبیعی توسط بدن دفع شود. در صورتی‌ که این فرایند به صورت کامل انجام نشود، ممکن است پزشک به سراغ روش‌ های دیگری برود.

قرص‌هایی برای کمک به خارج کردن بافت‌ ها :

در این روش، پزشک با تجویز برخی قرص ها، باعث تخلیه شدن محتویات رحم میشود.

عمل جراحی کورتاژ برای تخلیه رحم:

در این روش، رحم با عمل کورتاژ تخلیه میشود. این عمل معمولاً با بی‌ حسی موضعی انجام میشود، اما گاهی نیز ممکن است بیهوشی عمومی لازم باشد. در این عمل، دهانه رحم به آرامی باز میشود و بافت‌ های باقی‌ مانده از طریق ساکشن خارج میشود.

چه مراقبتهایی بعد از سقط جنین انجام دهیم؟ | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

مراقبت های بعد از سقط جنین چیست؟

در صورت بروز سقط در مادران باردار ، حتما باید توجه داشته باشید که رعایت برخی نکات و باید ها و نباید ها در این دوره برای مادر بسیار اهمیت دارد. زنانی که پس از تجربه سقط ( چه خود خواسته و چه به صورت اتفاقی ) تمایل دارند مجدد شانس خود را برای بارداری امتحان کنند باید در نظر داشته باشند که برخی کارهایی که در زیر گفته شده را باید رعایت کنند . همچنین مصرف برخی گیاهان دارویی در دروه پس از سقط میتواند در میزان شانس و سلامتی بارداری بعدی موثر باشد . در حقیقت برخی از مواد غذایی باعث تقویت رحم و بدن مادر شده و برخی دیگر آن را ضعیف میکنند. برای اطلاع از رژیم غذایی پس از سقط جنین مقاله بررسی تاثیر تغذیه نامناسب بر سقط جنین ناخواسته و خطرات آن را مطالعه فرمایید

استراحت :

تا جایی که امکان دارد در ساعت ها و روزهای پس از سقط جنین بیشتر استرحت کنید. سعی کنید بیشتر بخوابید، گرچه خوابیدن در این شرایط سخت به نظر می رسد. نوشیدن شیر گرم  به خواب عمیق کمک می کند. همچنین زمانی که آمادگی پیدا کردید کمی حرکات کششی انجام دهید.

مصرف دارو:

سقط جنین باعث احساس درد و گرفتگی در شکم مادر می شود. میزان درد بستگی به علت سقط جنین دارد. با مشورت پزشک برای تسکین درد، مسکن هایی مانند ایبوپروفن مصرف کنید. باید با توصیه پزشک داروهای ضد اسپاسم مصرف کنید. شدیدترین دردها پس از چند روز از بین می روند.

کنترل دمای بدن :

باید حداقل تا پنج روز پس از سقط جنین مراقب دمای بدن خود باشید. اگر دمای بدنتان به بیش از 37.5 رسید، با پزشک خود تماس بگیرید. وجود تب ممکن است از علائم وجود عفونت در بدن باشد.

رعایت نکات بهداشتی :

پس از سقط جنین باید نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنید. برای کنترل خونریزی  از دستمال های بهداشتی یا نوار بهداشتی استفاده کنید. بسته به نوع آب و هوا و دمای محیط اطرافتان در روز یک تا دوبار دوش بگیرید. از دوش (به طور مستقیم) و مواد ضدعفونی کننده برای شستشوی قسمت واژن استفاده نکنید. با انجام این کار دچار عفونت می شوید.

تغذیه سالم :

پس از سقط جنین بدن برای بهبود و التیام خود، نیاز به مواد مغذی کافی دارد. پس یک رژیم غذایی درست و مناسب داشته باشید. رژیم غذایی متعادل رژیمی است که بدن شما به آن احتیاج دارد. وعده های غذایی باید حاوی پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و چربی باشند. مقدار آهن و کلسیم مصرفی خود را افزایش دهید.

خودداری از برقراری رابطه جنسی :

در راستای مراقبت های بعد از سقط جنین، چند ماه اول پس از سقط جنین نباید رابطه جنسی برقرار کنید، زیرا باید به بدن فرصت بهبود دهید. قبل از تصمیم برای بچه دار شدن دوباره، با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش کنید :

ابتدا با انجام تمرینات سبک مانند پیاده روی آغاز کنید. پس از گذشت مدتی می توانید بدوید یا تمرینات ورزشی سنگین تر انجام دهید. اگر شاغل هستید قبل از شروع به کار و آغاز فشار کاری مدتی مرخصی بگیرید. اگر قصد بارداری مجدد دارید با پزشک خود مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *