نکات موثر در مورد روشهای سقط جنین | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

روشهای سقط جنین

تصویر روش های سقط جنین

لطفا توجه داشته باشید که هیچکدام از روش های سقط جنین در این مرکز انجام نمیشود و این مطلب صرفا برای افزایش آگهی مخاطبین و آشنایی با مضرات و خطرات انداختن جنین و سقط آن تهیه شده است. در ادامه به بررسی روش ها و علت ها و علائم سقط جنین میپردازیم . پس اگر تمایل دارید با انواع روش های سقط جنین قانونی کورتاژ قانونی و خطرات و مضرات اقدام به انداختن بچه به صورت غیر قانونی آشنا شوید تا انتها با ما در این مطلب همراه باشید.

  • سقط جنین بعد از بارداری ناخواسته
  • سقط جنین دارای مشکلات ژنتیکی و پزشکی
  • بررسی مجازات سقط جنین غیر قانونی
  • در چه موارد ی سقط جنین الزامی است ؟
  • انواع روش های سقط جنین قانونی و غیر قانونی
  • علائم سقط شدن جنین به صورت ناخواسته
  • علت های سقط مکرر جنین
  • جلوگیری از سقط شدن جنین

روش های سقط جنین بعد از بارداری ناخواسته

راه های سقط جنین در بارداری ناخواسته : بارداری ناخواسته یا حاملگی ناخواسته حالتی از بارداری است بدون آنکه قصد و تمایلی به بارداری وجود داشته باشد. استفاده نکردن از روش‌ های پیشگیری از بارداری در هنگام آمیزش جنسی، دلیل اصلی بارداری‌ های ناخواسته است. جالب است بدانید از حدود ۲۰۰ میلیون بارداری که هر ساله در جهان اتفاق می افتد به‌ صورت میانگین، تقریبا ۴۵ درصد از آن‌ ها، بارداری‌ های ناخواسته محسوب میشود . لازم است بدانید که حاملگی ناخواسته و بارداری ناخواسته باعث افزایش سقط جنین غیر بهداشتی، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد همراه است. بارداری‌ های ناخواسته، مهم‌ ترین علت سقط جنین‌ های عمدی و خود خواسته است.

حال اگر شما به صورت ناخواسته باردار شدید و یا همسرتان برخلاف خواست شما حامله شده است و قصد اطلاع از روش های سقط جنین و انداختن جنین را دارید؛ باید بدانید برخی افراد به هر دلیلی علاقه مند به بچه دار شدن نیستند و تصمیم به سقط جنین میگیرند. همان اندازه که از بارداری برنامه ریزی شده خوشحال میشوید ممکن است از بارداری ناخواسته ناراحت شوید. در این زمان شما به فکر انجام سقط جنین و روش های انجام آن هستید.

چنانچه شما در یک ازدواج موقت یا دائم (رابطه جنسی شرعی) دچار بارداری ناخواسته شده و بدون هیچگونه علت خاصی ( مانند بیماری های ژنتیکی و زمینه ای ، خطر بارداری برای جنین یا مادر و …) قصد سقط جنین یا همان انداختن جنین و کورتاژ را دارید ، موارد زیر را در نظر داشته باشید :

روش های سقط جنین در برخی از کشورها قانونی است و خانم هایی که ناخواسته باردار می شوند اجازه انجام روش های سقط جنین را دارند اما در برخی دیگر از کشورها مثل کشور ما سقط جنین غیرقانونی است و مجوز آن تنها در موارد پزشکی صادر می شود. مجوز پزشکی نیز تنها تا قبل از هفته 18 هجدهم بارداری صادر میشود و بعد از آنها حتی با وجود مجوز پزشکی امکان سقط جنین وجود ندارد و انجام آن قتل محسوب میشود. بنابر این شما به هیچ وجه اجازه انجام عمل کورتاژ را ندارید و انجام این کار غیر قانونی است مگر وجود علت موجه پزشکی یا در صورت اثبات وجود عسر و حرج برای والدین در نگهداری کودک همراه با مجوز پزشکی آن هم تا قبل از 18 هفتگی.

سقط جنین پس از 18 هفتگی، ” قتل عمد ” محسوب می شود…

تصویر جنین سقط شده

سقط جنین دارای مشکلات ژنتیکی و پزشکی

یکی از روش های سقط جنین قبل از 18 هفتگی وجود مشکلات موجه پزشکی در جنین یا مادر است که همراه با مشورت در شورای پزشکی و با دریافت مجوز از پزشکی قانونی قابل انجام و بدون اشکال است و شرعاً ایرادی ندارد. البته برای اینکه در مورد سقط جنین، شورای اورژانسی تشکیل شود یا باید به دنبال بارداری جان مادر در خطر باشد یا نوزاد و جنین دارای بیماری خاصی باشد که نگهداری آن برای والدین موجب سختی باشد مانند اینکه جنین دچار بیماری های ژنتیکی و … باشد.

مثلا مادری که دچار نوعی بیماری قلبی است که با بارداری تداخل دارد یا مبتلا به سرطان پستانی است که با بارداری پیشرفته می شود یا ناراحتی های خونی انعقادی پیشرفته دارد، می تواند با استفاده از روش های سقط جنین قانونی با مشاوره پزشک و گرفتن مجوز از پزشک قانونی جنین خود را تا قبل از 18 هفتگی سقط کند.

مشکلاتی از قبیل مشکلات کروموزومی که معمولا سه‌ تایی شدن کروموزوم‌ های 13-18- 21 از اساسی‌ ترین و شایع‌ ترین مشکلات است. همچنین تشخیص جهش ژنتیکی و سندم های ژنتیکی مثل سندرم داون و … که بوسیله آزمایشات ژنتیکی در آزمایشگاه ژنتیک ژن آزما نیز انجام میشود میتواند منجر به صدور برگه مجوز سقط جنین شود ، برای اطلاع از کلیه آزمایشاتی که از جنین و مادر گرفته میشود و در صورت اثبات بیماری و جهش میتواند سبب صدور مجوز سقط جنین شود و مشاوره ژنتیکی در این خصوص با ما تماس بگیرید.

همچنین برخی از مشکلات غیر ژنتیکی و ناهجاری های بسیار شدید مانند تشکیل نشدن سر جنین، تشکیل نشدن کلیه‌ ها و مثل تشکیل نشدن اندام‌ ها یا ریه‌ ها و مشکلاتی که منجر به مرگ جنین یا عدم توانایی در رشد و تکامل نرمال جنین بعد از تولد و غیر قابل درمان باشد و با زندگی طبیعی او مغایرت داشته باشد در کلیه این موارد تا هفته هجدهم بارداری اجازه قانونی از پزشکی قانونی برای ختم بارداری صادر میشود. این نیز یکی دیگر از انواع روش های سقط جنین به صورت قانونی است.

بررسی مجازات انجام روش های سقط جنین غیر قانونی :

در خصوص مجازات انجام روش های سقط جنین غیر قانونی طبق قانون مجازات اسلامی، سقط جنین می‌ تواند از همان مراحل آغاز بسته شدن نطفه قابل مجازات باشد و ربطی به مدت زمان گذشته از بارداری ندارد و مقررات آن در مواد ۴۸۷ تا ۴۹۳ قانون مجازات اسلامی و هم‌ چنین در مواد ۶۲۳ و ۶۲۴ همان قانون، به روشنی بیان شده است.

طبق ماده‌ ی ۶۲۳ قانون مجازات اسلامی ، برای انجام روش های سقط جنین غیر قانونی هر کس با دادن دارو یا وسایل دیگری باعث شود که زن جنین را سقط کند، از شش ماه تا یک سال به حبس محکوم می‌ شود و اگر به صورت عمدی و با آگاهی زن را راهنمایی کند تا دارو یا وسایل دیگری را استفاده کرده و جنین خود را سقط کند، از سه تا شش ماه به حبس محکوم خواهد شد مگر اینکه ثابت کند این کار را برای حفظ زندگی مادر انجام داده است؛ البته در هر مورد پرداخت دیه قطعی خواهد بود.

امّا بر اساس ماده‌ ی ۶۲۴ همان قانون، اگر پزشک، ماما یا دارو فروش، وسایلی برای سقط جنین فراهم کنند یا برای این عمل همکاری کنند، از دو تا پنج سال به حبس محکوم شده و باید طبق قانون دیه پرداخت کنند. طبق این مواد مشخص می‌ شود که مجازات افرادی که در زمینه‌ ی پزشکی تخصص دارند از افراد عادی بیشتر خواهد بود.

میزان دیه‌ سقط جنین غیرقانونی :

دقت کنید که در انجام روش های سقط جنین غیر قانونی اگر جنین به صورت عمد و بدون مجوز از بین برود حکم سقط جنین پرداخت دیه است، قانون مجازات اسلامی در ماده‌ی ۷۱۶ خود میزان دیه را برای این کار بر اساس مرحله‌ای که جنین در آن قرار دارد بیان کرده است:

  1. اگر جنین به صورت نطفه باشد دو صدم دیه کامل.
  2. اگر جنین به صورت علقه یا خون بسته شده باشد، چهار صدم دیه کامل.
  3. اگر به صورت مضغه یعنی پاره گوشت باشد، شش صدم دیه کامل.
  4. اگر به صورت استخوان باشد و هنوز گوشت نداشته باشد، هشت‌صدم دیه کامل.
  5. اگر در حالت گوشت و استخوان‌بندی کامل باشد ولی روح در آن دمیده نشده باشد، یعنی پیش از چهار ماهگی ، یک‌ دهم دیه کامل.
  6. و اگر روح در آن دمیده شده باشد یعنی پس از چهار ماهگی، اگر پسر باشد، دیه‌ ی انسان کامل را دارد و اگر دختر باشد، نصف دیه و اگر در جنسیت شک باشد، سه‌ چهارم دیه کامل.

و اما انجام روش های سقط جنین در چه مواردی الزامی است ؟

مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچگاه انجام روش های سقط جنین الزامی نیست یعنی والدین و مادر میتواند در هر شرایطی درخواست داشته باشند که نوزاد خود را حفظ کنند حتی در صورتی که پزشک مجوز سقط صادر کرده باشد چه به علت بیماری و خطر برای مادر و چه برای خود جنین . بنابر این مجوز سقط الزامی ایجاد نمیکند اما برای اطلاع شما کلیه موارد اندیكاسیون‌ های علمی و شرایط پذیرش درخواست و صدور مجوز سقط از نظر پزشکی قانونی به شرح ذیل است :

آشنایی با شرایط صدور مجوز انواع روش های سقط جنین درمانی

براساس بخشنامه شماره 4176/1 مورخ 11/9/82 سازمان پزشکی قانونی کشور: ((منبع) وب سایت وزارت بهداشت با کمی دخل و تصرف و ساده سازی)

  • در صورتی که ادامه بارداری مادر به مرگ جنین یا مادر منجر شود، درخواست صدور مجوز سقط درمانی (تنها در ادارات کل پزشکی قانونی استانها) مورد پذیرش قرار می گیرد، البته در صورت دستور مقام قضایی یا درخواست زوجین یا معرفی نامه پزشک معالج قبل از ولوج روح (چهار ماهگی ).
  • ارایه حداقل دو مشاوره تخصصی در تائید تشخیص بیماری به پیوست معرفی نامه پزشک الزامی است.
  • در موارد خارج از فهرست شرایط اعلام شده، ارایه حداقل سه مشاوره تخصصی مبنی بر ناهنجاری منجر به مرگ جنین یا خطر مرگ مادر الزامی است.

شرایط و روش های سقط جنین در بیماریهای مادر

و در نهایت در بخش زیر به معرفی 10 روش سقط جنین میپردازیم و شرایط و روش های سقط جنین در بیماری های مادران که موجب صدور دستور سقط جنین قانونی میشود را بررسی میکنیم :

1- وجود بیماری های قلبی مادر به شرح زیر :

  1. هر بیماری دریچه‌ای که به نارسائی قلبی منجر به FUNCTIONAL CLASS 3 و 4 رسیده باشد و غیرقابل برگشت به 2 باشد.
  2. هرنوع مسائل حاد قلبی غیر از کرونر که به F.CLASS 3 و 4 رسیده باشد از قبیل میوکاردیت و پریکاردیت.
  3. سابقه بیماری کاردیومیوپاتی دیلاته در حاملگی‌های قبلی .
  4. سندرم مارفان در صورتی که قطر آئورت صعودی بیش از 5 سانتی‌ متر باشد.
  5. آیزن منگر.

2 – وجود بیماری های گوارشی مادر به شرح زیر:

  1. کبد چرب حاملگی.
  2. واریس مری GRADE سه.
  3. سابقه خونریزی از واریس مری بدنبال PORTAL HYPERTENSION.
  4. هپاتیت اتوایمیون غیرقابل کنترل.

3 – وجود بیماری های نفرولوژی مادر به شرح ذیر:

  1. نارسایی کلیه
  2. فشار خون غیرقابل کنترل با داروهای مجاز در دوران حاملگی

4 – وجود بیماری های ریوی در مادر:

هر بیماری ریوی اعم از آمفیزم، فیبروز، کیفواسکولیوز و BRONCHIECTASIS بشرط ایجاد PUL. HYPERTENSION حتی از نوع MILD

5 – وجود بیماری های هماتولوژی در مادر :

HYPER COAGULABILITY که تجویز هپارین منجر به تشدید بیماری دیگری گردد که جان مادر را تهدید می‌کند.

6 – وجود بیماری های عفونی در مادر:

ابتلا به ویروس HIV که وارد مرحله بیماری AIDS شده باشد.

7 – وجود بیماری های روماتولوژی در مادر :

  1. لوپوس فعال غیرقابل کنترل با درگیری یک ارگان ماژور.
  2. واسکولیتها زمانی که ارگانهای ماژور درگیر باشند.

8 – وجود جراحی اعصاب در مادر :

تمامی توده‌های فضاگیر CNS باتوجه به نوع و محل آن که شروع درمان در جنین و عدم شروع درمان در مادر باعث خطر جانی گردد.

9 – وجود بیماری های پوستی در مادر :

دیمفیکوس ولگاریس، پسوریازیس شدید و ژنرالیزه و ملانوم نوع پیشرفته که باعث خطر جدی جانی برای مادر شود.

10 -وجود بیماری های نورولوژی در مادر به شرح زیر:

  1. اپی‌ لپسی‌ هایی که علیرغم درمان چند دارویی مقاوم به درمان باشد.
  2. M.S هایی که بیمار DISABLE شده باشد.
  3. میاستنی گراو در مراحل پیشرفته به شرط اینکه خطر جدی جانی برای مادر داشته باشد.
  4. انواعی از بیماریهای موتورنرون مثل ALS که با حاملگی تشدید یابد و برای مادر خطر جدی جانی داشته باشد.

اطلاع از روش های سقط جنین و شرایط صدور سقط جنین درمانی در بیماریها و ناهنجاریهای جنینی که به مرگ جنین داخل رحم (مرده‌ زایی) یا مرگ نوزاد بلافاصله بعد از تولد جنین منجر می‌ شوند.

برخی از بیماری ها و نا هنجاری های جنینی ای در برخی موارد وجود دارد که به مرگ جنین داخل رحم منجر میشود. در این موارد امکان صدور مجوز انجام روش های سقط جنین قانونی وجود دارد، برخی از این موراد به شرح ذیل است :

جراحی و ارتوپدی:

  1. استئوژنزیس ایمپرفکتای مادرزادی.
  2. دیسپلازی استخوانی – غضروفی کشنده یا استیپل اپی فیزیال.
  3. بیماری استئوپتروزیس انفانتیل (فرم بدخیم).

نفرولوژی و ارولوژی:

  1. آژنزی دوطرفه کلیه.
  2. کلیه پلی سیستیک نوع مغلوب.
  3. دیسپلازی مولتی سیستیک کلیه‌ها .
  4. سندرم پوتر.
  5. سندرم نفروتیک مادرزادی به شرط ایجاد هیدروپس.
  6. اختلال کروموزومی که موجب ضایعات پیشرفته و به ویژه گرفتاری مغز و کلیه گردد (مانند سندرم واکترل).
  7. هیدرونفروز شدید دوطرفه کلیه‌ها.

هماتولوژی:

  1. آلفا تالاسمی (به شکل هیدروپس فتالیس).
  2. اختلال ترومبوتیک مثل کمبود پروتئین C (هموزیگوت) و فاکتور 5 لیدن (هموزیگوت).

شرایط سقط جنین در بیماریهای جنین :

  1. تریزومی 13 در جنین
  2. تریزومی 18 جنین
  3. تریزومی 3/8/16 درجنین
  4. آنانسفالی در جنین
  5. هیدروپس فتالیس با هر مکانیسم درجنین
  6. سندرم فریاد گربه جنین
  7. هولوپروز نسفالی جنین
  8. سیرنگومیلیا در جنین
  9. کرانیوشیسیس در جنین
  10. مننگوانسفالوسل، مننگوهیدروانسفالوسل جنین
  11. دیسپلازی تاناتوفوریک یا کوتولگی کشنده نوزادی.
  12. سیکلوبیا همراه باهولوپروز نسفالی در جنین
  13. ایکتیوزیس گراویس مادرزادی.
  14. شیزنسفالی در جنین
  15. اگزانسفالی جنین

علائم سقط جنین

  • لکه بینی که بیش از سه روز طول می کشد.
  • خونریزی که ممکن است شامل لخته یا بافت باشد.
  • درد و گرفتگی خفیف تا شدید در ناحیه کمر و شکم
  • کاهش وزن
  • ترشح مایعات یا مخاط از واژن
  • کاهش علائم بارداری، مانند حساسیت پستان، حالت تهوع و استفراغ

جلوگیری از سقط جنین

  • استراحت در رختخواب
  • اجتناب از رابطه جنسی
  • درمان برای هر بیماری زمینه ای که ممکن است باعث خونریزی شود.
  • تزریق هورمون پروژسترون
  • تزریق Rh ایمونوگلوبولین در صورتی که کودک شما خون Rh مثبت داشته باشد و شما دارای Rho منفی باشید.

نکات موثر در مورد روش های سقط جنین | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *