تشخیص سرطان کلیه | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

سرطان کلیه چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایشات و روش های مورد استفاده برای تشخیص سرطان کلیه، عبارتند از:

آزمایش خون و ادرار: آزمایش خون و ادرار ممکن است اطلاعاتی را در مورد آنچه که باعث ایجاد علائم و علت می شود به پزشک ارائه دهد.
تست های تصویربرداری. آزمایشات تصویربرداری به پزشک امکان می دهد تومور کلیه یا ناهنجاری را مشخص کند. آزمایشات تصویربرداری ممکن است شامل سونوگرافی، اشعه ایکس، CT یا MRI باشد.
برداشتن نمونه ای از بافت کلیه (بیوپسی): در برخی شرایط، پزشک ممکن است روشی را برای برداشتن یک نمونه کوچک از سلول ها (بیوپسی) از ناحیه مشکوک کلیه توصیه کند. نمونه در آزمایشگاه آزمایش می شود تا به دنبال علائم سرطان باشد. این روش همیشه مورد نیاز نیست.

سرطان کلیه چند مرحله دارد؟

هنگامی که پزشک یک ضایعه کلیه را تشخیص داد که ممکن است سرطان کلیه باشد، مرحله بعدی تعیین میزان (مرحله) سرطان است. مراحل سرطان کلیه توسط اعداد رومی نشان داده می شود که از I تا IV متغیر هستند و کمترین مراحل نشان دهنده سرطان محدود به کلیه است. در مرحله چهارم، سرطان پیشرفته در نظر گرفته شده است و ممکن است در غدد لنفاوی یا نواحی دیگر بدن انتشار یابد.

چگونه از سرطان کلیه پیشگیری کنیم؟

انجام اقدامات برای بهبود سلامتی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه کمک کند. برای کاهش خطر خود، سعی کنید:

سیگار کشیدن را ترک کنید. اگر سیگار می کشید، ترک کنید. گزینه های بسیاری برای ترک وجود دارد، از جمله برنامه های پشتیبانی، داروها و محصولات جایگزین نیکوتین.
وزن سالم خود را حفظ کنید. برای حفظ وزن سالم خود تلاش کنید. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، تعداد کالری را که هر روز مصرف می کنید کاهش دهید و سعی کنید بیشتر روزهای هفته از نظر جسمی فعال باشید.
فشار خون بالا را کنترل کنید. اقدامات سبک زندگی مانند ورزش، کاهش وزن و تغییر رژیم غذایی می توانند در کاهش فشار خون کمک کند. ممکن است برخی از افراد برای کاهش فشار خون نیاز به مصرف دارو داشته باشند. در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید.

درمان سرطان کلیه چیست؟

درمان سرطان کلیه معمولاً با عمل جراحی برای از بین بردن سرطان شروع می شود. در مورد سرطان های محدود به کلیه، جراحی ممکن است تنها درمانی باشد که لازم باشد. اگر سرطان فراتر از کلیه باشد، ممکن است درمان های اضافی توصیه شود. با تیم درمانی خود می توانید در مورد گزینه های درمان سرطان کلیه صحبت کنید. گزینه درمان ممکن است به عوامل مختلفی از جمله سلامت عمومی، نوع سرطان کلیه، خواه سرطان شیوع یافته و ترجیحات برای درمان بستگی داشته باشد.

عمل جراحی

برای اکثر سرطان های کلیوی، عمل جراحی درمان اولیه است. هدف از عمل جراحی، برداشتن سرطان در ضمن حفظ عملکرد طبیعی کلیه، در صورت امکان است. عملیات مورد استفاده برای درمان سرطان کلیه شامل موارد زیر است:

از بین بردن کلیه مبتلا (نفرکتومی) .نفرکتومی کامل (رادیکال) شامل از بین بردن کل کلیه، یک مرز از بافت سالم و گاهی اوقات بافت های اضافی دیگری مانند گره های لنفاوی، غده فوق کلیوی یا سایر ساختارها است. جراح ممکن است از طریق یک برش منفرد در شکم یا طرف (نفرکتومی باز) یا از طریق یک سری برش های کوچک در شکم (نفرکتومی یا لاپاروسکوپی) یا به کمک روباتیک نفروکتومی را انجام دهد.
برداشتن تومور از کلیه (نفرکتومی جزئی). جراح تومور را همراه با حاشیه کمی از بافت سالم که آن را احاطه می کند از بین می برد. این عمل به صورت یک روش باز یا لاپاروسکوپی یا با کمک روباتیک انجام می شود.
نوع جراحی که پزشک توصیه می کند به سرطان و مرحله آن و همچنین سلامت کلی بیمار بستگی دارد.

تشخیص سرطان کلیه | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

درمان های غیر جراحی

بعضی اوقات سرطان های کلیوی با استفاده از روش های غیر جراحی مانند گرما و سرما از بین می رود. این روش ها ممکن است در شرایط خاص مانند افرادی که بیماری دیگری دارند و جراحی برای آنها مناسب نیست در نظر گرفته شود.

گزینه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان برای انجماد سلول های سرطانی (سرما زدایی): در طول سرمازدگی، یک سوزن مخصوص توخالی از طریق پوست با استفاده از سونوگرافی یا راهنمایی تصویر دیگر داخل تومور کلیه می شود. از گاز سرد موجود در سوزن برای یخ زدن سلول های سرطانی استفاده می شود.
درمان سلول های سرطانی (فرسایش پرتودهی): در طول فرسایش فرکانس رادیویی، یک پروب ویژه از طریق پوست و داخل تومور کلیه با استفاده از سونوگرافی یا تصویربرداری دیگر برای راهنمایی قرار دادن پروب وارد می شود. جریان الکتریکی از طریق سوزن و درون سلول های سرطانی جریان می یابد و باعث گرم شدن یا سوختن سلول ها می شود.


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده صفحه اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

روشهای تشخیص تالاسمی بتا

علت بتا تالاسمی و علائم آن

عوارض بتا تالاسمی و درمان آن

سرطان کلیه | علل و علائم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *