سندرم چیست ؟

آیا شما تاکنون از خود پرسیده اید که سندرم چیست و چه تفاوت هایی با بیماری معمولی دارد؟ انواع سندرم ها کدامند ؟ یا علت ایجاد سندروم چیست؟ از جمله بیماری هایی که خیلی از افراد با سندرم آن را اشتباه می گیرند، دیستروفی است. سندرم به مجموعه ای از علائم و ویژگی ها گفته می شود که همگی در یک زمان ظاهر شده و می توانند نشان دهنده یک اختلال یا مشکل باشند. سندرم ها می توانند بر روی قسمت های مختلفی از بدن تاثیر داشته باشند.

برخی از آنها بر روی گفتار، برخی بر روی یادگیری و برخی هم بر روی مهارت های ارتباطی فرد موثر هستند. از جمله معروف ترین انواع سندروم یا نشانگان می توان به نشانگان ایکس شکننده، سندرم داون و غیره اشاره کرد. سندرم ها معمولا با یک بیماری یا اختلال خاص همراه هستند. البته که همیشه نشانگان مخصوص یک بیماری نیست. امروز ما قصد داریم تا در مورد تفاوت سندرم یا نشانگان با دیستروفی صحبت کنیم. پس اگر شما هم در این زمینه کنجکاو هستید، ادامه مقاله امروز ما را از دست ندهید.

شناخته شده ترین سندرم ها کدام اند؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که شناخته شده ترین انواع سندرم کدام اند؟ مطمئنا امروزه سندرم های زیادی در دنیا وجود دارد که هنوز خیلی از آنها شناخته نشده اند. ولی، در لیست زیر شما می توانید چند مورد از معروف ترین و رایج ترین انواع نشانگان را مشاهده کنید. این موارد همگی مبتلایان زیادی داشته و بر روی قسمت های مختلفی از بدن انسان ها تاثیر گذار هستند.

علت ایجاد سندروم چیست ؟

سندرم ها می توانند با دلایل مختلفی ایجاد شوند. معمولا اصلی ترین و مهم ترین علت ایجاد سندروم در بدن یک فرد، مواردی همچون ژنتیک یا محیط زندگی می باشد. سندرم هایی همچون نشانگان داون به صورت مستقیم فقط به خاطر ژنتیک ایجاد می شوند. برای درک دلیل ایجاد نشانگان، افراد باید با پزشکان متخصص صحبت کنند. البته که سندرم ها گاهی اوقات به علت محیط زندگی هم در بدن فرد پدیدار می شوند.

آیا این حالت در بدن قابل درمان است؟

نشانگان روش درمانی یا پیش گیری خاصی ندارند. هنوز علم آنقدر پیشرفته نشده است که بتواند سندرم را به طور کامل نابود کند. البته، شما باید به این مسئله هم توجه داشته باشید که سندرم یک بیماری نیست که پزشکان به دنبال نابود کردن آن باشند. افرادی که به سندرم داون مبتلا هستند می توانند در کلاس های مربوط به گفتار درمانی و کار درمانی شرکت کنند. البته که این کلاس ها فقط به بهبود وضعیت کمک کرده و به طور کامل سندرم را درمان نمی کنند.

بیماری چیست؟

حال که با تعریف سندرم آشنا شدیم، بیایید تا نگاهی به تعریف بیماری بیندازیم. بیماری به فرایند خاص در بدن گفته می شود که با علت خاص و علائم مشخص شده ایجاد می شود. بیماری قابل درمان بوده و می تواند به راحتی از بین برود. البته، بستگی به نوع بیماری گاهی اوقات درمان و از بین بردن آن یک فعالیت دشوار به حساب می آید.

بیماری ها انواع مختلف داشته و بر روی قسمت های مختلفی از بدن تاثیر گذار هستند. دیستروفی نمونه معروفی از انواع بیماری به حساب می آید. توجه داشته باشید که بیماری نشان دهنده سندرم نیست ولی، سندرم می تواند تعداد زیادی از علائم را در خود جای دهد که این علائم نشان دهنده بیماری هستند.

تعریف دیستروفی

همانطور که گفته شد، ما قصد داریم تا سندروم را با بیماری های خاصی همچون دیستروفی مقایسه کنیم. دیستروفی به مجموعه ای از بیماری های خاص گفته می شود که به مرور زمان می توانند ماهیچه ها را ضعیف تر کنند و میزان انعطاف پذیری آنها را تا حد بسیار زیاد و قابل توجهی کاهش دهند. این بیماری معمولا به خاطر مشکل ژنتیکی ایجاد می شود.

در این بیماری، ژن هایی که مسئول سالم نگه داشتن عضلات هستند با مشکل مواجه می شوند و در نتیجه، فرد به دیستروفی مبتلا می شود. معمولا این بیماری خاص در اوایل کودکی شروع شده و برخی از افراد هم تا میان سالی یا نوجوانی هیچ علائمی ندارند. ولی، این بیماری می تواند آزاردهنده باشد.

بسته به ژنتیک و یک سری متغیر های محیطی، دیستروفی با روش های مختلفی بر روی بدن افراد تاثیر گذار است. معمولا در لول های بالا تر این بیماری، وضعیت بیمار وخیم تر شده و گاهی اوقات فرد همه توانایی های خود را از دست می دهد. از جمله توانایی هایی که در این بیماری از بین می روند می توان به راه رفتن، صحبت کردن یا مراقبت از خود اشاره کرد. چرا که در این بیماری، همه عضلات ضعیف شده و انعطاف پذیری آنها نابود می شود. جالب است بدانید که در حال حاضر بیش از 30 نوع دیستروفی مختلف وجود دارد که هر کدام از آنها نیز به نحوی خاص بر روی بدن تاثیر گذار هستند.

علائم دیستروفی

البته که دیستروفی در سنین مختلف می تواند علائم مختلفی هم داشته باشد. گاهی اوقات این بیماری در سنین بالا علائم خود را نشان می دهد. ولی، در لیست زیر شما می توانید رایج ترین علائم دیستروفی در کودکان را مشاهده کنید.

  • افتادن های مکرر
  • داشتن قدرت عضلانی پایین
  • گرفتگی عضلات زیاد
  • مشکل در بلند شدن
  • مشکل در انجام حرکاتی همچون پریدن یا بالا رفتن از پله
  • راه رفتن بر روی انگشتان پا
  • ستون فقرات خمیده
  • افتادگی پلک ها

راه های درمان این بیماری

متاسفانه هنوز برای بیماری دیستروفی هیچ درمان رسمی و تایید شده ای ایجاد نشده است. راه های زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها شما می توانید علائم دیستروفی را کاهش دهید ولی، درمان این بیماری در این زمان ممکن نیست. کار درمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی و غیره از جمله مواردی هستند که می توانند علائم دیستروفی را کاهش دهند. هر کدام از این فعالیت ها، به نحوی خاص بر روی بدن تاثیر گذار هستند.

مثلا کار درمانی به کودک شما یاد می دهد تا چگونه از حداکثر قدرت عضلانی خود استفاده کند. فرد متخصص می تواند در مورد نحوه استفاده از ویلچر، صندلی های خاص و بند های ویژه اطلاعاتی را در اختیار کودک شما قرار دهد. بهتر است که در این زمینه با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا بسته به شرایط کودک، بهترین درمان برای او انتخاب شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *