علائم سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد ولی معمولاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد. معمولاً به صورت توده های کوچک و خوش خیم سلولی به نام پولیپ شروع می شود که در داخل روده بزرگ ایجاد می شود. با گذشت زمان برخی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند. این بیماری اگر در مراحل اوليه شناسايي شود كاملا قابل پيشگيري و درمان است. در جراحی سعی می‌شود تا تومور و غدد لنفاوی نزدیک آن برداشته شود. درمان با دارو معمولا مکمل جراحی است.

سرطان روده بزرگ زمانی شروع می شود که سلول های سالم در کولون جهش در DNA خود ایجاد کنند. سلول های سالم به روشی منظم رشد و تقسیم می شوند تا بدن شما عملکرد طبیعی خود را حفظ کند. اما زمانی که DNA سلولی آسیب می‌بیند و سرطانی می‌شود، سلول‌ها به تقسیم خود ادامه می‌دهند حتی زمانی که سلول‌های جدید مورد نیاز نباشد. با تجمع سلول ها، تومور تشکیل می دهند.

علائم سرطان روده بزرگ

خیلی از بیماری های غیر سرطانی دیگر مشابه سرطان روده است و میتوان اشتباه گرفت . بنابراین کسانی که چنین علائمی دارد سریعا برای آزمایشات لازم به پزشک مراجعه کنند.

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه بیماری هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، بسته به اندازه و محل سرطان در روده بزرگ شما، احتمالاً متفاوت خواهند بود.

خونریزی مقعدی

خون در مدفوع

باریک شدن مدفوع

داشتن گاز معده یا درد یا پر بودن

ضعف یا خستگی

کاهش وزن بی دلیل

علائم سرطان روده بزرگ

فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

سن بالاتر

سرطان روده بزرگ در هر سنی قابل تشخیص است، اما اکثر افراد مبتلا به سرطان کولون بالای 50 سال سن دارند.

سابقه‌ی دیگر سرطان‌ها

وجود سرطان سینه، تخمدان یا رحم با افزایش احتمال متاستاز و سرطان کولون همراه هستند.

سندرم های ارثی و ژنتیکی

سندرم های ارثی روده بزرگ و برخی جهش‌های ژنی که از نسل‌های مختلف خانواده شما منتقل می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. شایع‌ترین سندروم‌های ارثی که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شوند، عبارتند از: پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP) و سندروم لینچ، که به عنوان سرطان کولورکتال غیر پولیپوز ارثی (HNPCC) نیز شناخته می‌شود.

سابقه خانوادگی 

اگر یکی از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا شده است، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر است.

راه های پیشگیری از سرطان روده

وزن سالم را حفظ کنید : اگر وزن مناسبی دارید، برای حفظ وزن خود با ترکیب یک رژیم غذایی سالم با ورزش روزانه تلاش کنید. اگر اضافه وزن دارید و چاق هستید، کم کم وزن خود را کاهش دهید زیرا کاهش وزن آنی شما را با مشکل مواجه می کند. در مجموع باید روی این هدف تمر کز داشته باشید که با اضافه وزن رو به رو نشوید.

سیگار نکشید : سیگار علاوه بر افزایش ابتلا به بیماری های جدی از جمله سکته مغزی و آمفیزم و بیماری های قلبی عامل اصلی حداقل 14 سرطان مختلف بخصوص سرطان روده بزرگ می شود. با پزشک خود در مورد راه هایی برای ترک سیگار صحبت کنید که ممکن است برای شما مفید باشد.

بیشتر ورزش کنید : روزانه 30 دقیقه ورزش و فعالیت مفید مانند دوچرخه سواری، پیاده روی سریع و .. خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها و سرطان روده را کاهش می دهد. اگر کم تحرک بوده اید، به آرامی شروع کنید و به تدریج تا 30 دقیقه افزایش دهید.

علائم سرطان روده بزرگ

درمان سرطان روده بزرگ

جراحی گاهی برای تعیین بدخیم بودن یا نبودن یک توده و برداشتن غده سرطانی از بدن و گاهی هم برای اطلاع از گسترش و دست اندازی سلول‌های سرطانی به نقاطی دیگر بدن انجام می‌شود. گاهی اوقات، جراحی اساسا به قصد باز کردن یک انسداد صورت می‌گیرد، مثلا برداشتن غده‌ای که مجاری صفراوی را مسدود کرده است. جراحی زمانی بیشترین موفقیت را دارد که سرطان در یک مکان محدود و محصور باشد.

پرتو درمانی ممکن است بخشی از یک رژیم درمانی یا به تنهایی نوعی از درمان باشد. تشعشع، تنها بر سلول‌های سرطانی واقع در ناحیه‌ای از بدن تاثیر دارد که اشعه دریافت می کنند. مانند جراحی، پرتو درمانی هم معمولا چنانچه سلول‌های سرطانی در سراسر بدن پخش شده یا خارج از محدوده تابش اشعه باشند، پرتودرمانی که قبل از عمل انجام می شود، ممکن است به کوچک شدن تومورها کمک کند. به این ترتیب، تومورها راحت تر از بین می روند. این روش درمانی ممکن است گزینه ای برای بیمارانی باشد که قادر به انجام جراحی نیستند. و به عنوان یک روش تسکین دهنده برای کوچک کردن تومورهایی که ممکن است باعث انسداد روده شوند، به کار رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *