سرطان مثانه و خطرات آن بیماری است که در آن سلول های بدخیم سرطانی در بافت های مثانه تشکیل می شوند.
مثانه یک عضو توخالی در قسمت پایین شکم است. شکل آن مانند یک بالون کوچک است و دارای یک دیواره عضلانی است که به آن اجازه می دهد برای ذخیره ادرار ساخته شده توسط کلیه ها بزرگتر یا کوچکتر شود. دو کلیه، یکی در هر طرف ستون فقرات، بالای کمر وجود دارد. لوله های کوچک در کلیه ها خون را تصفیه و تمیز می کنند. آنها مواد زائد را بیرون می آورند و ادرار می سازند. ادرار از هر کلیه از طریق یک لوله طولانی به مثانه می رود. مثانه ادرار را نگه می دارد تا زمانی که از مجرای ادرار عبور کرده و از بدن خارج شود.

اکثر سرطان های مثانه در مراحل اولیه، زمانی که سرطان به شدت قابل درمان است، تشخیص داده می شوند. اما حتی سرطان های مثانه در مراحل اولیه نیز می توانند پس از درمان موفقیت آمیز دوباره عود کنند. به همین دلیل، افراد مبتلا به سرطان مثانه معمولاً برای سال‌ها پس از درمان به آزمایش‌های پیگیری نیاز دارند.

سرطان مثانه و خطرات آن

دلایل ابتلا به سرطان مثانه

مصرف دخانیات : وقتی سیگار می کشید، بدن شما مواد شیمیایی موجود در دود را پردازش می کند و مقداری از آنها را در ادرار دفع می کند. این مواد شیمیایی مضر ممکن است به پوشش مثانه آسیب برساند که می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

در معرض مواد سرطان زا قرار گرفتن : کلیه ها نقش کلیدی در فیلتر کردن مواد شیمیایی مضر از جریان خون و انتقال آنها به مثانه دارند. به همین دلیل، تصور می‌شود که قرار گرفتن در اطراف برخی مواد شیمیایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد

مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان مثانه و خطرات آن هستند.

آلودگی دستگاه ادراری و وجود قارچ و میکروب ها

بیماری های عفونی مزمن دستگاه ادراری مزمن ناشی از سنگ کلیه

کسانی که در خانواده سابقه ابتلا به سرطان مثانه را دارند درصد بالایی برای ابتلا به این نوع سرطان را دارند .

استفاده طولانی مدت از سوند برای دفع ادرار

علائم سرطان مثانه

وجود خون در ادرار که ممکن است باعث شود ادرار قرمز به نظر برسد، اگرچه گاهی اوقات ادرار طبیعی به نظر می رسد و خون در آزمایش آزمایشگاهی تشخیص داده می شود.

ادرار زیاد

داشتن درد برای ادرار

کمر درد

همچنین مطالعه کنید : تشخیص و درمان سرطان کلیه 

انواع سرطان مثانه

سه نوع سرطان مثانه و خطرات آن وجود دارد که عبارتند از :

سرطان سلول انتقالی : سرطان سلول انتقالی رایج ترین نوع سرطان مثانه است .  سلول های انتقالی زمانی که مثانه شما پر است منبسط می شوند و زمانی که مثانه شما خالی است منقبض می شوند. همین سلول ها داخل حالب ها و مجرای ادرار را می پوشانند و سرطان ها نیز می توانند در آن مکان ها ایجاد شوند

سرطان سلول سنگفرشی : سرطان سلول سنگفرشی یک سرطان نادر در ایالات متحده است . این بیماری از آن جا شروع می شود که سلول های سنگفرشی نازک و مسطح پس از عفونت طولانی مدت یا تحریک مثانه در مثانه تشکیل می شوند .

سرطان آدنوکارسینوم :  آدنوکارسینوما در سلول هایی شروع می شود که غدد ترشح کننده مخاط در مثانه را می سازند. آدنوکارسینوم مثانه بسیار نادر است.

سرطان مثانه و خطرات آن

 تشخیص سرطان مثانه

پزشک ممکن است از روش های مختلفی برای تشخیص سرطان استفاده کند که در زیر به بیان این روش ها می پردازیم .

معاینه داخلی : در این روش پزشک انگشتان را وارد واژن یا راست روده می کند تا به وجود توده هایی که ممکن است رشد سرطانی داشته باشند پی ببرد .

سیستوسکوپی : پزشک شما می تواند یک لوله باریک را وارد کند که یک دوربین کوچک روی آن از طریق مجرای ادرار قرار دارد تا داخل مثانه شما را ببیند.

بیوپسی : پزشک یک ابزار کوچک را از طریق مجرای ادرار وارد می کند و یک نمونه کوچک از بافت را از مثانه شما می گیرد و آن را آزمایش می کند .

تشخیص سی تی اسکن برای مشاهده مثانه

استفاده از اشعه ایکس

تزریق داخل وریدی

آنالیز ادرار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *