علل آب مروارید مادرزادی و ژنتیک | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

علل آب مروارید مادرزادی چیست؟

معمولاً آب مروارید با افزایش سن و پیری ایجاد می‌شود. اما آب مروارید مادرزادی در نوزادان تازه متولد شده به علت‌های مختلفی همچون عوامل ارثی و ژنتیکی، عفونت، مشکلات متابولیک، دیابت، تروما، التهاب یا عوارض دارویی به وجود می‌آید.

به عنوان مثال، آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین که برای درمان عفونت‌ در زنان باردار مورد استفاده قرار می‌گیرند باعث ایجاد آب مروارید در نوزاد می‌شوند.

همچنین آب مروارید مادرزادی می‌تواند زمانی اتفاق افتد که طی دوران بارداری، مادر مبتلا به عفونت‌هایی همچون سرخک یا سرخجه (شایع‌ترین علت)، آبله مرغان، ویروس سیتومگالو، هرپس سیمپلکس، هرپس زوستر، پلیموئید، آنفولانزا، ویروس اپشتاین، سیفلیس و توکسوپلاسموز شود.

به دلایل مشابه ممکن است بعد از گذشت مدتی، نوزادان و کودکان به آب مرواریدی تحت عنوان آب مروارید کودکان مبتلا شوند. با این حال در ۴۰ درصد موارد، ضربه‌ای که به چشم کودک وارد می‌شود عامل اصلی ابتلا به آب مروارید است.

همچنین، در ۳۳ درصد موارد آب مروارید کودکان، این کودکان با آب مروارید مادرزادی متولد شده‌اند که ممکن است در ابتدا تشخیص داده نشده باشد.

به علاوه ممکن است بر اثر عوامل ژنتیکی و وراثتی که عامل ایجاد آب مروارید مادرزادی است، در روند تشکیل پروتئین‌هایی که برای حفظ شفافیت عدسی طبیعی چشم لازم هستند، مشکل به وجود آید.

علل آب مروارید مادرزادی و ژنتیک | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

نوزادتان دچار آب مروارید مادرزادی است؟

اگر به شما گفته شد که نوزاد شما دارای آب مروارید مادرزادی است، این بدان معناست که عدسی طبیعی چشم نوزاد کدر است. حدود ۰.۴ درصد از نوزادان تازه متولد شده، مبتلا به آب مروارید مادرزادی هستند. با آنکه همه موارد آب مروارید مادرزادی نیاز به جراحی ندارند اما اکثراً نیازمند درمان با روش جراحی هستند. آب مرواریدی که تنها بخشی از اطراف عدسی را کدر کرده باشد ممکن است نیاز به برداشتن عدسی نداشته باشد، زیرا در دید مرکزی مانعی وجود ندارد. همچنین زمانی که آب مروارید بسیار کوچک است، نیاز به جراحی ندارد.

چه زمانی کودک شما باید برای درمان آب مروارید جراحی شود؟

به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد عوارض جراحی مانند افزایش فشار چشم که می‌تواند. منجر به آب سیاه ثانویه شو.د، نظرات متفاوتی برای انجام عمل آب مروارید در نوزادان وجود دارد. همچنین استفاده از بیهوشی برای جراحی نوزادان تازه متولد شده می‌تواند باعث نگرانی‌های ایمنی شود.

از سوی دیگر ممکن است با جراحی آب مروارید در اسرع وقت این اطمینان حاصل گردد. که بینایی نوزاد به اندازه کافی طبیعی شده و رشد سیستم بینایی نوزاد روند طبیعی خود را خواهد داشت. برخی از متخصصان معتقدند که زمان مطلوب برای درمان آب مروارید مادرزادی بین سنین شش هفتگی تا سه ماهگی نوزاد است.

اگر کودک شما مبتلا به آب مروارید مادرزادی است، در صورت داشتن هر گونه نگرانی درباره زمان جراحی آب مروارید، با پزشک جراح چشم مشورت کنید.

 


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

درمان کم خونی سلول های داسی شکل

نتیجه آزمایشات ژنتیک

آزمایش ژنتیک مولکولی چیست؟

ژنتیک و سقط جنین

ناهنجاری در یک ژن خاص

عوارض کم خونی سلول داسی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *