علت ناهنجاری مادرزادی قلب | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

علت ناهنجاری مادرزادی قلب

در مطلب قبل از سایت بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان آزمایشگاه ژن آزما  در رابطه با بیماری قلب مادرزادی و اینکه بر کدام نواحی از قلب تاثیرگذارند صحبت کردیم در این بخش به بررسی علت ناهنجاری مادرزادی قلب و علائم آن می پردازیم تا پایان همراه ما باشید.

محققان مطمئن نیستند که چه چیزی موجب ایجاد بیماری های قلبی مادرزادی می شود. برخی از این بیماری ها از طریق خانواده به ارث می رسند. اما عوامل خطر ژنتیکی و محیطی ممکن است نقش مهمی در ابتلا به بیماری قلبی مادرزادی ایفا کنند که عبارتند از:

1_ عوامل ژنتیکی

بیماری قلبی مادرزادی می تواند بین اعضای یک خانواده ارثی بوده و با سندرم های ژنتیکی بسیاری همراه باشد. برای مثال، کودکان مبتلا به سندرم داون اغلب دارای نقایص قلبی هستند. آزمایش ژنتیک می تواند سندرم داون و دیگر اختلالات را در طول رشد جنین شناسایی کند.

2_ ویروس سرخچه (روبلا)

ابتلا به روبلا در بارداری ممکن است بر نحوه ی رشد قلب نوزاد در رحم تأثیر بگذارد.

3_ دیابت در بارداری

ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 در طول بارداری نیز ممکن است بر رشد قلب نوزاد تأثیر بگذارد. دیابت بارداری عمدتاً احتمال خطر ابتلا به بیماری قلبی مادرزادی را افزایش نمی دهد.

4_ مصرف دارو در دوران بارداری و بروز نقص قلبی در نوزاد

مصرف داروهای خاص در بارداری می تواند موجب بیماری قلبی مادرزادی و دیگر نقص های تولد شود. داروهای مربوط به نقص قلبی شامل لیتیوم برای اختلال دو قطبی و ایزوترتینوئین، زناتان و غیره برای درمان جای جوش میباشند. همیشه در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک صحبت کنید.

5_ الکل و سیگار

نوشیدن الکل در حین بارداری منجر به احتمال نقص قلبی در نوزاد می شود. مادری که حین بارداری به استعمال سیگار می پردازد نیز، احتمال خطر داشتن کودکی با نقص قلبی مادرزادی را افزایش می دهد.

علائم بیماری قلبی مادرزادی

برخی از نقص های قلبی مادرزادی هیچ گونه نشانه یا علائمی ندارند. اما در برخی دیگر علائم و نشانه ها بعدها در زندگی فرد رخ می دهند و حتی امکان این وجود دادردکه علائم سالها پس از درمان نقص قلبی، بازگردند. علائم بیماری قلبی مادرزادی شایع در بزرگسالان شامل موارد زیر می باشد:

  • ریتم های قلبی غیر طبیعی (آریتمی ها)
  • رنگ مایل به آبی روی پوست، لبها و ناخن ها (سیانوز)
  • تنگی نفس
  • خستگی بیش از حد
  • التهاب بافت ها یا اعضای بدن (اِدم)

علت ناهنجاری مادرزادی قلب | بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

علائم بیماری قلبی مادرزادی در بزرگسالان

عوارض بیماری قلبی مادرزادی که ممکن است سالها پس از درمان خود را نشان دهند شامل موارد زیر می شوند:

1_ ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

آریتمی ها زمانی رخ می دهند که سیگنال های الکتریکی که ضربان قلب شما را هماهنگ سازی می کنند، درست عمل نکنند. قلب شما ممکن است بسیار سریع، بسیار آهسته یا نامنظم بزند. در برخی افراد، آریتمی های شدید در صورت عدم درمان می توانند موجب حمله قلبی یا مرگ قلبی ناگهانی شوند.

2_ عفونت قلب (آندوکاردیت)

آندوکاردیت عفونت پوشش داخلی قلب (آندوکاردیوم) می باشد. این بیماری معمولاً زمانی رخ می دهد که باکتری وارد جریان خون می شود و به سمت قلب شما حرکت می کند. بیماری آندوکاردیت در صورتی که درمان نشود می تواند به دریچه های قلب شما آسیب برساند یا موجب حمله قلبی شود. اگر شما در خطر ابتلا به آندوکاردیت باشید، توصیه می شود که یک ساعت قبل از درمان های دندانی، آنتی بیوتیک مصرف کنید. چکاپ های دندانی منظم بسیار مهم هستند. لثه ها و دندان های سالم احتمال خطر وارد شدن باکتری به جریان خون را کاهش می دهند.

3_ حمله قلبی

نقص قلبی مادرزادی می تواند موجب شود که لخته ی خون از قلب شما عبور کند و به مغز شما برود که در آنجا تولید خون را کاهش و یا مسدود کند.

4_ فشار خون بالای ریوی

این یک نوع فشار خون بالاست که شریان ها را در ریه های شما تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از نقص های قلبی مادرزادی خون بیشتری را به ریه ها می فرستند و موجب بالا رفتن فشار می شوند. این امر نهایتاً موجب ضعیف شدن عضله قلب و گاهاً نقص قلبی می شود.

5_ نارسایی احتقانی قلب

نارسایی احتقانی قلب به این معناست که قلب شما نمی تواند خون کافی را برای تأمین نیازهای بدن شما پمپاژ کند. برخی از انواع بیماری قلبی مادرزادی می توانند منجر به نارسایی قلبی شوند.

 


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

بهترین آزمایشگاه ژنتیک اصفهان

آدرس:

اصفهان خیابان شریعتی غربی پلاک 208

ساعات کاری:

شنبه تا پنجشنبه 8 صبح الی ۱۱ شب

تلفن تماس:

۳۶۲۶۹۵۸۶-۷

geneazmalab.com

جهت مشاهده صفحه اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب بیشتر:

هموفیلی و انواع آن چیست؟

روش های تشخیص و درمان هموفیلی

بیماری قلبی مادرزادی چیست؟

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *