از بارداری بعد از سقط بیشتر بدانید | مشاوره ژنتیک اصفهان

(شفاف سازی) توجه : آزمایشگاه ژنتیک ژن آزما به هیچ وجه انجام هیچ یک از روش های غیرقانونی سقط جنین را توصیه نمیکند و این مطلب صرفا در جهت افزایش آگاهی عموم مردم و پاسخ به سوالات آنها نوشته شده است. اگر شما قصد دارید به صورت عمدی جنین خود را سقط کنید باید بدانید که سقط جنین با هر وسیله و روشی که انجام شود سقط جنین با زعفران و یا سایر داروهای گیاهی غیر قانونی است و از نظر اخلاقی صحیح نیست و طبق قانون ایران فقط با تجویز و دستور پزشک انجام می شود که البته گاهی اوقات از زعفران برای سقط جنین به دستور پزشک هم استفاده میشود. برا اطلاع از روش های قانونی سقط و مجازات روش های غیر قانونی آن بر روش لینک کلیک کنید.

ممکن است به دلایل گوناگونی افراد اقدام به سقط جنین خود به صورت عمدی با استفاده از روش های گیاهی یا دارویی و یا حتی عمل هایی مانند کوتاژ نمایند. حتی ممکن است افراد به دلایل پزشکی و بروز برخی بیماری ها دچار سقط ناخواسته شوند. علاوه بر ضربه روحی بزرگی که این اتفاق به مادران و زوجین وارد میکند ، ممکن است آنها را برای بارداری های آینده شان با چالش های مختلفی روبرو کند.

در این نوشته سعی داریم تا برخی از این مشکلات و خطراتی که ممکن از مادران را بعد از سقط جنین ناخواسته تهدید کند بررسی کنیم و به پرسش های شما در این خصوص پاسخ دهیم . پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

زمان اقدام بارداری بعد از سقط

تعیین دقیق زمان بارداری بعد از سقط ( چه از طریق عمل سقط که با نام کورتاژ نیز شناخته میشود و چه بوسیله روش های گیاهی و دارویی،  با چنین فرضی که این عمل در محیطی استریل و با نظارت کامل و تجهیزات پزشکی مناسب انجام شده باشد) و تصمیم به اقدام به بارداری بسیار مهم است.

زمان درست یا غلطی برای این کار وجود ندارد، اما اغلب پزشکان توصیه میکنند که زنان برای افزایش شانس یک بارداری سالم، حداقل چند ماه صبر کنند؛ به خصوص اگر دومین سقط را تجربه کرده‌ اید، لازم است تا مشخص شدن دلیل سقط و رفع آن منتظر بمانید. اگر زمانی که یک خانم برای باردار شدن مجدد اقدام میکند، بدن او آماده پذیرش بارداری نباشد، خطر سقط مجدد افزایش مییابد. اما از نظر پزشکی، اگر پس از دو یا سه دوره‌ عادت ماهانه طبیعی، آزمایش یا درمان خاصی مربوط به علل سقط جنین در جریان نیست، میتوانید مجدداً برای بارداری اقدام کنید.

مشکلات بارداری مجدد بعد از سقط جنین

پزشک در برخی موارد با تشخیص وجود یک نقص مادرزادی در جنین یا موارد دیگری در دوران بارداری که ممکن است سلامت و حیات مادر را به خطر اندازد، تصمیم به ختم بارداری میگیرد. به این کار سقط عمدی یا خود خواسته جنین میگویند. سقط جنین، بسته به هفته بارداری ممکن است با استفاده از دارو یا عمل جراحی ساده‌ ای به نام کورتاژ یا هر دو انجام شود، به خصوص با افزایش سن بارداری نیاز به کورتاژ افزایش مییابد.

در این موارد زنان باید قبل از اقدام برای حاملگی بعد از سقط باید حتما با پزشکان متخصص برای تشخیص علت بیماری ای که منجر به سقط قبلی شده مشورت کنند. آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما با ارائه مشاوره پیش از بارداری و مشاوره ژنتیک پس از سقط (بدلیل وجود نقائص ژنتیکی) میتواند شما را در مسیر بارداری سالم مجدد (حتی در صورت وجود بیماری های ژنتیکی در بارداری ناموفق قبلی ) به شما کمک کند.

آزمایشگاه ژن آزما سوابق درخشانی در تولد فرزندان سالم و فاقد بیماری های ژنتیک در خانواده های پر ریسک و دارای بیماری های زمینه ای ایفا کرده است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

از بارداری بعد از سقط بیشتر بدانید | مشاوره ژنتیک اصفهان

خطرات بارداری بعد از سقط جنین

برخی از مشکلاتی که ممکن است زنان بعد از سقط جنین و برای حاملگی بعدی با آن رو به‌ رو شوند عبارتند از:

  • آسیب به رحم و لوله‌ های فالوپ: عمل جراحی که در داخل رحم انجام میشود، مربوط به سقط جنین باشد یا جراحی‌ های دیگر، ممکن است باعث ایجاد زخمی شود که بارداری را با مشکل مواجه میکند، به خصوص اگر زخم در نزدیکی لوله‌ های رحم باشد.
  • ضعیف شدن یا نارسایی دهانه ی رحم: هر روشی که با فشار به دهانه ی رحم باعث گشادی و باز شدن آن شود، ممکن است ضعف دهانه ی رحم را در پی داشته باشد، به خصوص اگر این اتفاق بیشتر از یک بار رخ دهد. پزشکان میتوانند با انجام یک جراحی ساده به بسته ماندن آن در دوران بارداری کمک کنند.

چه مدت بعد از سقط جنین می توان باردار شد؟

تخمک گزاری یک فرآیند طبیعی است و این چرخه بعد از سقط جنین ادامه پیدا می کند و در نتیجه فرد دوباره می تواند باردار شود و اگر از هیچ وسیله ای برای کنترل بارداری استفاده نکرده اید، می توانید 7 تا 10 روز بعد از سقط جنین اقدام کنید و حتی اگر هنوز خونریزی دارید اما بهتر است کمی بیشتر صبر کنید تا بدن خودش را بازیابی کند.

اگر فرآیند جراحی را بعد از سقط جنین طی کرده اید ، معمولا به شما پیشنهاد می شود که یک ماه صبر کنید تا بافت رحم ریکاوری شود و اگر سقط جنین شما در سه ماهه دوم بارداری بود، پزشک مشاوره ژنتیک اصفهان پیشنهاد می کند که مدت زمان بیشتری صبر کنید تا بدن به اندازه کافی استراحت کند و در این مدت همچنین مکمل هایی را مثل فولیک اسید به شما تجویز می کند تا احتمال آسیب دیدگی لوله فالوپ در بارداری بعدی کاهش پیدا کند و اگر در این مدت هیچ مشکلی نداشته باشید، یعنی بارداری بعدی کاملا امن پیش خواهد رفت.

 

علائم بارداری به دنبال سقط جنین

علائم بارداری به دنبال سقط جنین مشابه علائم هر بارداری دیگری خواهد بود که شامل موارد زیر میشود:

  1. پستان دردناک
  2. حساسیت به بو و مزه‌ ها
  3. حالت تهوع یا استفراغ
  4. خستگی
  5. عقب افتادن دوره ماهیانه

راهکارهایی برای حاملگی سالم بعد از سقط جنین

استفاده از برخی روش‌ های زیر میتواند احتمال بارداری را برای افرادی که بعد از یک سقط عمدی یا ناخواسته به صورت چشم گیری افزایش دهد:

کنترل تخمک‌ گذاری : دانستن زمان دقیق تخمک‌ گذاری به طور چشمگیری احتمال بارداری را افزایش میدهد. بسیاری از زنانی که چرخه عادت ماهانه منظمی دارند، ۱۴ روز قبل از موعد عادت ماهانه خود تخمک‌ گذاری میکنند، هرچند این زمان میتواند چند روز جا به‌ جا شود. شما می‌ توانید با یادداشت کردن زمان چرخه عادت ماهانه با دقت بیشتری روز تخمک‌ گذاری را پیش‌ بینی کنید.

اصلاح شیوه و سبک زندگی : سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر، چاقی و تغذیه نامناسب پیش از بارداری می‌ تواند بر باروری زنان تأثیر بگذارد. تغییر عادت‌ های ناسالم میتواند احتمال باروری را بیشتر کند

مراجعه به متخصص : اگر زوجی بعد از ۱۲ ماه قادر به باروری نبودند، باید حتماً برای مشاوره با یک متخصص باروری اقدام کنند. روش‌ های درمانی ممکن است شامل استفاده از داروهای باروری یا بهره‌ گیری از تکنیک‌ های باروری مانند تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI و لقاح خارج از رحم که معمولا به نام عمل IVF آی وی اف شناخته میشود باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *