روش‌های تشخیصی سرطان پروستات | مشاوره ژنتیک اصفهان

روش‌های تشخیصی سرطان پروستات

در این نوشتار قصد داریم روش‌های تشخیصی سرطان پروستات را بررسی کنیم.با همراه باشید.در صورتی که فرد و پزشک او بر مناسب بودن انجام غربالگری سرطان پروستات تصمیم گیرند، احتمالا پزشک یک معاینه فیزیکی انجام داده و در ارتباط با سابقه سلامتی بیمار با او گفتگو می کند. علاوه بر آن، پزشکان یک یا دو آزمایش نیز برای بیمار انجام می دهند که می توانند شامل موارد زیر باشند:

معاینه پروستات از طریق مقعد

در این معاینه پروستات فرد از طریق مقعد معاینه می‌شود. برای انجام این معاینه ابتدا متخصص دستکش به دست می‌کند و سپس انگشتش را وارد رکتوم(راست‌روده) می‌کند تا قسمت پشتی پروستات را احساس کند. این معاینه ممکن است ناخوشایند باشد اما به‌ندرت دردناک است. اگر پزشک یک منطقه سخت یا یک‌شکل غیرطبیعی را احساس کند، آزمایش‌های بیشتری انجام می‌شود. تغییرات غیرطبیعی پروستات همیشه نشان‌دهنده سرطان پروستات نیستند. تمام سرطان‌های پروستات سطح بالای PSA را تولید نمی‌کنند، بنابراین متخصص ممکن است قبل از انجام بیوپسی، از معاینه پروستات از طریق مقعد برای بررسی پروستات استفاده کند.

بیوپسی

اگر آزمایش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات(PSA) و معاینه پروستات از طریق مقعد اختلالی را نشان دهند، نمونه‌برداری اغلب در مرحله بعدی انجام می‌شود. در برخی موارد، پزشک، قبل از انجام بیوپسی، ام‌آر‌آی(MRI) پیشنهاد می‌کند. در این روش تشخیصی، با استفاده از یک سوزن مخصوص، مقدار کمی بافت از قسمت‌های مختلف پروستات گرفته می‌شود. نمونه‌ها به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و در آنجا متخصص آسیب‌شناسی بافت سلول‌های سرطانی را بررسی می‌کند.

آزمون‌های دیگر

هنگامی‌که به‌وسیله روش بیوپسی مشخص شود که فرد به سرطان پروستات مبتلا شده است، اقدامات دیگری صورت می‌گیرد تا از انتشار احتمالی توده سرطانی از محل اصلی خود به‌جاهای دیگر بدن مطلع شویم. که این روش‌ها عبارت‌اند از:

اسکن استخوان

این اسکن نشان می‌دهد که آیا توده‌های سرطانی پروستات به سمت استخوان‌ها انتشار پیداکرده‌اند یا نه. برای این اسکن مقدار بسیار کمی ماده رادیواکتیو به درون سیاهرگ تزریق می‌شود. در طول یک تا دو ساعت این ماده به‌وسیله گردش خون به سمت استخوان می‌رود. سپس کل بدن توسط دستگاهی اسکن می‌شود. مقدار افزایش‌یافته تشعشعات که توسط دستگاه نشان داده می‌شود، وجود سلول‌های سرطانی در استخوان را آشکار می‌کند.

روش‌های تشخیصی سرطان پروستات | مشاوره ژنتیک اصفهان

سیتی اسکن

سیتی اسکن از پرتوهای اشعهX استفاده می‌کند تا تصاویر زیادی از درون بدن را نشان دهد که به کمک رایانه برای ترکیب آن‌ها در یک تصویر دقیق و مقطعی استفاده کند. این آزمایش می‌تواند تومورهای کوچک‌تر را تشخیص دهد و اطلاعات دقیقی در مورد تومور، گره‌های لنفاوی در ناحیه موردنظر و سایر ارگان‌ها را فراهم کند. از فرد خواسته می‌شود برای چند ساعت قبل از اسکن، ناشتا باشد تا تصاویر اسکن واضح‌تر و راحت‌تر دیده شود.

MRI

در این روش، اسکن به‌وسیله یک آهن‌ربای قوی و امواج رادیویی برای ساختن تصاویر دقیق داخل بدن استفاده می‌شود. نوع اصلی MRI که در مردان مبتلا به سرطان پروستات استفاده می‌شود، mpMRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی چند پارامتری) نام دارد که حاصل ترکیب نتایج سه اسکن MRI برای ارائه یک تصویر واضح‌تر است. تصویربرداری MRI می‌تواند مناطق غیرطبیعی پروستات را نشان دهد. در صورت نیاز، متخصص ممکن است به‌وسیله این اسکن مناطقی را که به بیوپسی نیاز دارند، پیشنهاد کند. حتی اسکن MRI می‌تواند نشان دهد که آیا سرطان از پروستات به مناطق مجاور گسترش‌یافته یا نه. این اسکن بدون درد است اما پر سر و صداست و ممکن است 30-40 دقیقه طول بکشد.

اسکن PET

اسکن PET نوعی روش تصویربرداری است. پس از آنکه تشخیص سرطان پروستات قطعی شد با کمک این روش مرحله بیماری تشخیص داده می‌شود.

متخصص به‌وسیله آزمایش‌ها و مراحل مختلف تشخیصی، مرحله و درجه پیشرفت سرطان را معلوم می‌کند. که به انتخاب روش درمانی بهتر توسط کادر درمانی کمک بسزایی می‌کند. از این اسکن برای تشخیص موارد عود بیماری پس از درمان قطعی نیز استفاده می‌شود.


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

مشاوره ژنتیک اصفهان

مجموعه ژنتیک پزشکی ژن آزما پذیرای دریافت هرگونه انتقاد و پیشنهاد از سمت شما در جهت ارتقاء خدمات آزمایشگاه می باشد.

جهت مشاهده صفحه اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

پرتو درمانی و هورمون درمانی سرطان پروستات

بیماری تی‌ساکس و علائم آن

غربالگری سرطان پروستات

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *