ژنوم | درمان حاملگی مولار

تشخیص و درمان حاملگی مولار

تشخیص حاملگی مولار

اگر پزشک شما مشکوک به حاملگی مولار باشد ، آزمایش خون از جمله اندازه گیری سطح گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) – یک هورمون بارداری- در خون شما را تجویز میکند. او همچنین سونوگرافی را توصیه می کند.

با استفاده از سونوگرافی استاندارد ، امواج صوتی با فرکانس بالا به بافتهای ناحیه شکم و لگن هدایت می شوند. با این وجود ، در اوایل دوران بارداری ، لوله های رحمی و فالوپ به واژن نزدیک تر از سطح شکم هستند ، بنابراین سونوگرافی ممکن است از طریق یک وسیله عصا مانند که در واژن شما قرار دارد انجام شود.

سونوگرافی یک حاملگی مولار کامل – که می تواند در اوایل هفته هشتم یا نهم بارداری تشخیص داده شود – ممکن است موارد زیر را نشان دهد :

  • رویان یا جنین وجود ندارد
  • مایع آمنیوتیک وجود ندارد
  • یک جفت کیستیک ضخیم تقریباً رحم را پر کرده است
  • کیست های تخمدان

سونوگرافی از حاملگی مولار نسبی ممکن است نشان دهد :

  • رشد جنین محدود است
  • مایع آمنیوتیک کم است
  • یک جفت کیستیک ضخیم وجود دارد

اگر ارائه دهنده خدمات درمانی شما حاملگی مولار را تشخیص دهد ، ممکن است مشکلات پزشکی دیگری را نیز بررسی کند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

ژنوم | درمان حاملگی مولار

درمان

یک بارداری مولار نمی تواند مانند یک بارداری طبیعی ادامه یابد. برای جلوگیری از عوارض ، بافت غیر طبیعی جفت باید برداشته شود. درمان معمولاً شامل یک یا چند مرحله زیر است :

اتساع و کورتاژ (D&C). برای درمان یک حاملگی مولار ، پزشک شما با روشی به نام اتساع و کورتاژ بافت مولار را از رحم شما خارج می کند. D&C معمولاً به صورت سرپایی در بیمارستان انجام می شود.
طی این روش ، شما یک بی حسی موضعی یا عمومی دریافت خواهید کرد و روی میز اتاق عمل به پشت دراز میکشید و پاهای خود را روی رکاب قرار میدهید. پزشک شما مانند آزمایش لگن ، برای دیدن دهانه رحم ، یک اسپکولوم را در واژن شما وارد می کند. سپس دهانه رحم شما را باز کرده و بافت رحم را با دستگاه خلاء پاک می کند.

هیسترکتومی. ندرتا ، اگر افزایش خطر ابتلا به نئوپلازی ترفوبلاستیک باردار(GTN) وجود داشته باشد و تمایلی برای بارداری های بعدی وجود نداشته باشد ، ممکن است رحم برداشته شود (هیسترکتومی).
بررسی HCG. بعد از برداشت بافت مولار ، پزشک اندازه گیری سطح HCG شما را تا زمانی که به حالت عادی برگردد تکرار می کند. اگر همچنان HCG در خون شما وجود داشته باشد ، ممکن است به درمان های بیشتری نیاز داشته باشید.
پس از اتمام درمان حاملگی مولار ، پزشک ممکن است به مدت شش ماه تا یک سال سطح HCG شما را تحت نظر داشته باشد تا مطمئن شود که هیچ بافت مولاری باقی نمانده است.از آنجا که سطح HCG بارداری طی یک بارداری طبیعی نیز افزایش می یابد ، ممکن است پزشک توصیه کند قبل از اقدام برای بارداری مجدد شش تا 12 ماه صبر کنید.

 

جهت مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

ژنوم

ژنتیک و سقط جنین

چه کسانی به مشاوره ژنتیک نیاز دارند ؟

بیماری سندروم داون

روش های طبیعی سقط جنین

ارتباط واکسن آنفولانزا و سقط جنین

حاملگی مولار چیست؟

عوارض بارداری مولار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *