داروهای درمان فیبروز کیستیک | مشاوره ژنتیک اصفهان

داروهای درمان فیبروز کیستیک کدامند؟

داروهای درمان این بیماری شامل مواردی است که برای حفظ و بهبود عملکرد ریه ، مبارزه با عفونت ها ، صاف و شفاف شدن مخاط و کمک به تنفس بهتر می باشد. این داروهای درمان فیبروز کیستیک اغلب بر روی پروتئین هدایت کننده انتقال فیبروز کیستیک معیوب انجام می شود. برخی از داروهای درمان فیبروز کیستیک توصیه شده توسط پزشک شامل موارد زیر است:

آنتی بیوتیک ها: برای جلوگیری یا درمان عفونت های ریه و بهبود عملکرد ریه کاربرد دارد. یکی از داروهای درمان فیبروز کیستیک به توصیه پزشک آنتی بیوتیک های خوراکی ، استنشاقی یا وریدی (IV) است.

داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا کورتیکواستروئیدها: برای کاهش التهاب هستند. التهاب باعث بسیاری از علائم فیبروزکیستیک مانند بیماری ریه می شود. ایبوپروفن به ویژه برای کودکان مفید است ، اما عوارض جانبی می تواند شامل مشکلات کلیوی و معده باشد. کورتیکواستروئیدها می توانند باعث ضعف استخوان و افزایش قند خون و فشار خون شوند.با وجود عوارض ایبوپروفن یا کورتیکواستروئیدها، آنها بعنوان یکی از داروهای درمان فیبروز کیستیک تجویز می گردند.

 Bronchodilators: یکی دیگر از داروهای درمان فیبروز کیستیک برونچدیلاتور ها می باشد. این دارو برای استراحت و باز کردن مجاری هوایی کاربرد دارد. این دارو با استنشاق اسپری آن انجام می شود.

تعدیل کننده های CFTR: از داروهای درمان فیبروز کیستیک تعدیل کننده ها می باشد که عملکرد پروتئین هدایت کننده انتقال فیبروز کیستیک معیوب را بهبود می بخشد. تعدیل کننده ها عملکرد ریه را بهبود می دهند و از بروز مشکلات ریه و عوارض دیگر جلوگیری می کنند. نمونه ای از تعدیل کننده ها شامل ivacaftor ، lumacaftor و داروی ترکیبی سه گانه (elexacaftor-tezacaftor-ivacaftor) است. داروی ترکیبی یکی از اولین داروهای درمان فیبروز کیستیک است که ممکن است به 90٪ افراد مبتلا به فیبروز کیستیک کمک می کند و در حال حاضر در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 12 سال استفاده شود.

زندگی با فیبروز کیستیک

سالم ماندن یک بخش بسیار مهم در مراقبت از بیماران مبتلا به فیبروزکیستیک است. تیم پزشکی طرحی برای تغییر در سبک زندگی شما تهیه می کند که می تواند زندگی روزمره بیماران را آسانتر کند. این موارد شامل موارد زیر است:

پرهیز از دخانیات و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دود: دوری از دخانیات در سلامتی بدن شما تاثیر زیادی دارد.

فعال بودن از نظر جسمی: برای بهبود عملکرد ریه توصیه می شود. فعالیت بدنی به ترشح مجاری هوایی کمک می کند و تراکم مواد معدنی استخوان ، قدرت عضلات ، انعطاف پذیری و وضعیت بدن را بهبود می بخشد. قبل از شروع هر برنامه ورزشی ، از پزشک خود بپرسید که چه میزان فعالیت بدنی برای شما مناسب است.


آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژن آزما

مشاوره ژنتیک اصفهان

مجموعه ژنتیک پزشکی ژن آزما پذیرای دریافت هرگونه انتقاد و پیشنهاد از جانب شما در جهت ارتقاء خدمات آزمایشگاه می باشد.

جهت مشاهده صفحه اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک پزشکی ژن آزما کلیک کنید.


داروهای درمان فیبروز کیستیک | مشاوره ژنتیک اصفهان

مصرف مواد غذایی سالم برای بهبود سلامت کلی: تغذیه سالم برای رشد طبیعی در کودکانی که فیبروز کیستیک دارند مهم است. ممکن است برای افزایش دریافت کالری به خوردن غذاهای بیشتر یا خوردن غذاهای پر انرژی نیاز داشته باشید. در بعضی مواقع یک برنامه غذایی با سدیم بالا یا مکمل سدیم توصیه می شود.


مطالب پیشنهادی:

اهمیت ژنتیک در تمام جنبه‌های پزشکی

ژنتیک جمعیت چیست؟

همانند سازی ژنتیکی چیست؟

انواع مختلف بیماری هموکروماتوزیس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *