نکاتی در مورد شکاف لب | مشاوره ژنتیک اصفهان

شکاف لب

در این مقاله می خواهیم راجع به آزمایش ژنتیک برای لب شکری صحبت کنیم با ما همراه باشید . شکاف لب یا لب شکری به وضعیتی اشاره دارد که در آن یک شکاف و یک فضای باز در طول لب وجود داشته باشد. این شکاف می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد به طوری که لب فوقانی و بینی را به هم وصل کند. شکاف کام نیز هنگامی رخ می‌دهد که سقف دهان در حین رشد اولیه جنین در داخل رحم مادر، به درستی بسته نشود. کام از دو قسمت به نام های کام سخت و کام نرم تشکیل شده است. که هر یک از آنها قابلیت شکاف برداشتن دارد.

شکاف لب

درمان لب شکری

درمان این نواقص بستگی به سطح و شدت شکاف لب یا شکاف کام کودک شما دارد. پروسه درمانی آزمایش ژنتیک برای لب شکری اغلب به منظور بستن شکاف ایجاد شده و بازسازی صورت و کام کودک خواهد بود.

عمل جراحی : ایده آل ترین زمان برای انجام جراحی ترمیم شکاف لب بهتر است در سال اول زندگی او باشد. با این حال، ممکن است در دوران نوجوانی فرزندتان به جراحی های اضافی بازسازی و ترمیم نیاز داشته باشد.

عمل جراحی ترمیم شکاف کام : توصیه می شود وقتی که فرزند شما بین 10 هفته تا 1 سالگی است، برای ترمیم لب شکری او اقدام کنید. اگر فرزند شما شکاف خاصی دارد، پزشک ممکن است بخواهد بطور موقت اقدام به دوختن شکاف کند تا زمانی که یک جراحی ترمیمی اساسی ترتیب دهد.

در حین انجام عمل جراحی ترمیمی لب شکری، کودک شما تحت بیهوشی قرار می گیرد و یک جراح به کمک هر دو لبه جدا شده لب، شکاف را میبندد و باعث عریض تر شدن لب کودک خواهد شد.

 

بیشتر بدانید:

مواردی که موجب بروز خطا در تست غربالگری می شوند

ژنتیک و بیماری شکاف لب

به سوالاتی که راجب شکاف لب شده است توجه کنید

من و همسرم دختر دایی و پسر عمه هستیم ازدواج فامیلی در خانواده ما زیادس و اکثرا فامیلی ازدواج کردیم. پسر اولم سالم هست ولی جدیدا در سن 4 سالگی یه کوچولو تیروئیدش کم کار شده و قرص با دوز خیلی پایین میخوره.

فرزند دومم. در هفته 5 بارداری خود به خود سقط شد و سومی با شکاف لبو کام دو طرفه حاد به دنیا امده و هیچ سندروم دیگه ای جز این مشکل ندارد.با توجه به اینکه نوه عمه من که نوه خاله ی شوهرم هم هست دچار همین شکاف لبو کام و از همین نوع است و یکی از فامیل های دور ما که باز هم با من فامیلی دارد و هم با شوهرم یه دوقلو دارد که قل پسر دارای شکاف لب خیلی جزئ است. شما گفتید نوع مشکل چند عاملی است.
چند سوال دارم

با توجه به اینکه نسلها ازدواج فامیلی درخانواده ما هست چرا در مدت این 5 سال اخیر 3 مورد لب شکری به دنیا اومده ولی نسلهای قبل نبوده؟
و اینکه من چه کار کنم که فرزند بعدیم سالم باشه و از به وجود امدن این مشکل جلوگیری شود

با تکنیک pgd میشه مشکل رو تشخیص داد؟

جواب:

با سلام و تشکر این مشکل جنبه های مختلفی دارد و باید بطور دقیق در خانواده شما بررسی بشه و موارد مربوط به هم مشخص بشه. ممکنه بعضی از این موارد سندرمیک باشه و بعضی غیر سندرمیک که باید اینها تعیین گردد. علل سقط شما باید بررسی گردد. همچنین سایر موارد احتمالی سقط و مرده زایی باید تعیین گردد. نیاز به یک مشاوره ژنتیک کامل با مشاهده و بررسی همه مدارک مربوط است.

به اضافه اینکه احتمال تاثیر گذاری ازدواج فامیلی در بروز موارد باید مشخص شود. در ضمن PGD فعلا اصلا کمکی به شما نمی کند. لطفا قبل از بارداری بعدی با همه مدارک جهت بررسی و مشاوره ژنتیک مراجعه نمایید.

شکاف لب

پرسش :

آقای دکتر طبق فرمایشات دوستان عزیز فرزندان ما که دچار شکاف لب وکام شدن و همیشه این استرس ونگرانی در دل ما هست که آیا فرزندان بعدی دچار این عارضه میشوند یا خیر و آیا میشود با انجام آزمایشات ژنتیک قبل از بارداری و آزمایش ژنتیک برای لب شکری متوجه شد که فرزند بعدی سالم هست یا خیر؟

پاسخ:
بستگی به این دارد که این شکاف لب و کام جز کدام دسته از اختلالات ژنتیک قرار گیرد. می تواند جز یکی از سه مورد زیر باشد‌.
۱- موارد سندرمیک اختلالات تک ژن
۲- موارد اختلالات کروموزومی
۳- اختلالات چند عاملی
بر این اساس نوع آزمایش ژنتیک برای لب شکری و ریسک خطر برای بارداری بعدی متفاوت است.

پرسش :

دختر من شکاف لب کام داره حدود یکسالی هست که چسپندگی لابیا داره چند بار هم متخصص زنان بردم پماد استروژن داده تا پماد میزنم چسپندگیش بعد از چند روز باز میشه ولی اگه نزنم باز همونطور میشه مرتب پماد آ د هم میزنم لطفا راهنمای کنید ممنون میشم

پاسخ : در کل درمان چسبندگی لابیا استفاده از استروژن به شکل موضعی ست کاری که شما دارید انجام میدید و سپس نواحی چسبندگی به دنبال درمان که نازک شده با ماده بی حسی برداشته میشود.
درمان با نرم کننده های موضعی بعد از برداشتن چسبندگی برای جلوگیری از عود موثر هست.


جهت مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی ژنتیک ژن آزما کلیک کنید..

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *